25.2.2019
Jaana Wälläri

450 miljoonan dollarin maalaus - aito Leonardo da Vinci vai suuri taidepuhallus?


Firenze vuonna 1502. Vihreään samettimyssyyn pukeutunut Leonardo da Vinci laskee näädänkarvapensselin pöydälle. Maalaus kiiltelee mystisenä hänen edessään. Leonardo tarkastelee työnsä jälkeä vielä kerran ja on viimein tyytyväinen lopputulokseen. Renesanssiajan vaatteisiin puettu Jeesus katsoo ulos maalauksesta ihmeellisen elävillä silmillään. Hiukset on maalattu da Vincille tyypilliseen tapaan ja oikea käsi on niin elävästi työstetty, että siihen voisi tarttua. Tämän ainoan kerran hän on kuvannut kohteen suoraan edestäpäin. Jeesuksen kasvoilla voi havaita pienen hymynkareen. Maalaus on tilaustyö Ranskan kuninkaalle Ludwig II:lle. Nyt pitäisi vielä odottaa, että teos kuivuisi ennenkuin hän saisi maksun työstä. Pohdinnan jälkeen hän antaa taululle nimen ”Salvator Mundi (Maailman Pelastaja)”. Leonardolla olisi taas aikaa keskittyä kaikkeen tärkeään, kuten Anghiarin taistelun maalaamiseen Palazzo Vecchion seinälle, lentolaitteiden suunnitteluun ja linnoituksen rakennuspiirustusten tekoon. Sitä hän ei tiedä, että 515 vuotta myöhemmin tämä pieni maalaus huutokaupattaisiin kaukana Firenzestä pilvenpiirtäjien keskellä tähtitieteellisestä rahasummasta. Lattian poikki juoksee suuri torakka, jonka Leonardo murskaa korollaan.


New York 15.11.2017. Pienen Jeesusta esittävän maalauksen edessä on valtava ruuhka. Kansainväliset toimittajat, taiteenvälittäjät, taidehistorioitsijat ja keräilijät tungeksivat ja kuvaavat kännyköillään tummasävyistä maalausta, jonka molemmilla puolilla seisoo vartija. Christiesin huutokauppakamarissa on alkamassa odotettu, ainoastaan kutsuvieraille järjestetty huutokauppa. Ilmapiiri on jännittynyt. Illan supertähti on Salvator Mundi, Leonardo da Vincin noin vuonna 1502 pähkinäpuulevylle maalaama pienikokoinen (66x45) maalaus. Salvator Mundi loistaa pimeässä kuin tähti taivaalla. Huutokauppa alkaa. Christiesin työntekijät vastaavat puhelimiin ja ottavat ostotarjouksia eri puolilta maapalloa. Jäljelle jää kaksi kilpailevaa huutajaa. Huudot kestävät 19 minuutin ajan. Ja lopulta suomalaissyntyinen meklari Jussi Pylkkänen nuijii pöytään käsittämättömän summan 450,3 miljoonaa dollaria. Hiljaisuus on hetken käsin kosketeltavaa. Sitten huone täyttyy taputuksista, huudoista, kiihkosta ja epäuskosta. Ikinä ei mistään taideteoksesta ole maksettu yhtä paljon (summa on suunnilleen yhtä suuri kuin 20 000 suomalaisen keskimääräinen vuosipalkka). Sensaatio on syntynyt. Herää suunnaton kiinnostus - kuka on ostaja?


Leonardo da Vinci oli jo omana aikanaan legenda. Maailman kuuluisin taidemaalari, renesanssinero, kuvanveistäjä ja keksijä. Hänen ystäviään olivat ruhtinaat ja kuninkaat, joille hän teki tilaustöitä. Da Vincin öljyvärimaalauksia on säilynyt alle 20 kappaletta ja ne ovat kaikki museoissa. Kuuluisin on Louvren museossa Pariisissa oleva Mona Lisa. Juuri huudettu Salvator Mundi on ainoa hänen maalauksistaan, joka vielä oli yksityisillä markkinoilla. Oletetaan, että maalauksen tilannut Ludwig II sai maalauksen haltuunsa noin 1502. Samoihin aikoihin, kun tämä valloitti Milanon ja teos on ollut sitten hänen jälkeläistensa hallussa. Taulu on saattanut kulkeutua Ranskasta Englantiin Henrietta Marian mukana, kun tämä meni naimisiin Englannin kuninkaan Kaarle I:n kanssa 1625. Kaarle I:n teloitettiin vuonna 1649 ja taulu liitettiin osaksi Kuninkaallista taidekokoelmaa (sen arvoksi oli määritelty 30 puntaa). Maalauksesta löytyy merkintä vielä vuodelta 1763, kun se myydään huutokaupassa. Sen jälkeen se katoaa yli sadaksi vuodeksi. Taulun luullaan tuhoutuneen.


Maalaus ilmestyy historian hämärästä huutokauppaan Englannissa vuonna 1900. Sen osti sieltä englantilainen taiteenkerääjä Sir Francis Cook luullen teosta Leonardo da Vincin työn jäljitelmäksi. Se oli niin päällemaalattu, huonokuntoinen ja korjailtu. Hänen jälkeläisensä myi taulun Sothebysin huutokauppassa 45 punnalla vuonna 1958. Vuonna 2005 maalaus tuli myyntiin Leonardon oppilaan Giovanni Antonio Boltraffion teoksena pieneen huutokauppaan New Orleanssissa. Sen huusi sieltä alle 10 000 dollarilla New Yorkilainen galleristi Robert Simon ja hänen kaksi yhtiökumppaniaan. Vuonna 2005 taulu oli tumma, likainen ja vahvasti päällemaalattu. Robert Simon, joka oli erikoistunut da Vincin taiteeseen alkoi kuitenkin nähdä taulussa jotain erityistä. Ajatus siitä, että heidän käsissään olisi aito Leonardo da Vincin maalaama taideteos tuntui yhtä mahdottomalta, kuin jos he olisivat löytäneet liiton arkin tai Graalin maljan. Maalausta alettiin sitten tutkia tarkemmin ja se röntgenkuvattiin. Röntgentutkimus paljasti yksityiskohtia, jotka olivat tyypillisiä juuri Leonardo da Vincille. Simon pyysi New Yorkin yliopiston arvostettua taidehistorioitsijaa ja restauroijaa Dianne Modestinia restauroimaan taulun. Modestini kunnosti maalausta huolellisesti monta vuotta. Vasta 2011 maalaus ”julistettiin” aidoksi Leonardo da Vincin teokseksi. Sitä alettiin kutsua miespuoliseksi Mona Lisaksi. Maalaus oli näytteillä aitona da Vincinä ensimmäistä kertaa 2011-2012 Lontoossa National Galleryssä. Kerrotaan, että useat ihmiset alkoivat itkeä taulun edessä. Niin suuri oli sen vetovoima. Sen aitoudesta on esitetty myös vastakkaisia mielipiteitä. Asiantuntijat ovat sanoneet mm., että taulu on liian restauroitu, eikä sitä pysty enää tutkimaan ja että, da Vinci ei koskaan maalannut kohteitaan suoraan edestä.
Toukokuussa 2013 taulu myytiin Sothebysin huutokaupassa. Sen osti sveitsiläinen taiteen välittäjä Yves Bouier 75 miljoonalla dollarilla. Hän myi taulun pian sen jälkeen venäläiselle taiteen kerääjälle ja oligarkille Dmitri Rybolovleville 127,5 miljoonalla dollarilla. Taulu kiersi näyttelyissä Honkongissa, San Franciscossa ja New Yorkissa. Sitten se asetettiin myyntiin Christiesin huutokauppaan 15.11.2017.


Kului aikaa ennen kuin salapoliisityö saatiin päätökseen ja taideteoksen ostajan henkilöllisyys selville. 450,3 miljoonan dollarin huudon takana oli Saudi Arabialainen prinssi Badr bin Abdullah. Wall Street Journal –lehti sai selville, että itse asiassa oston takana oli Saudien kruununprinssi Mohammed bin Salman. Maalaus oli ostettu Abu Dhabin kulttuuri- ja turismiosaston ylläpitämän Abu Dhabin Louvren vetonaulaksi ja kokoelman helmeksi. Abu Dhabin Louvre avattiin kaksi päivää ennen huutokauppaa. Salvator Mundin oli määrä tulla yleisölle nähtäväksi syyskuussa 2018 suuren kohun saattelemana. Mutta sitten kuului kummia, näytteille tulo peruttiin muutamaa päivää ennen näyttelyn avajaisia ilman mitään selityksiä. Sen jälkeen ”kukaan” ei ole kuullut siitä, eikä nähnyt taulua. Ei ole virallista tietoa sen olinpaikasta.


Maksoivatko arabit 450,3 miljoonaa dollaria väärästä Leonardo da Vincistä? Maailman lehdistössä on spekuloitu , että 450,3 miljoonan dollarin taulu olisi sittenkin todettu jonkun muun kuin Leonardo da Vincin tekemäksi. Minne Salvator Mundi katosi ja miksi se katosi? Roikkuuko se kuninkaallisen palatsin seinällä Saudi Arabiassa vai onko se kankaaseen käärittynä Sveitsiläisen pankin holvissa? Sen ympärillä leijuu kummallisia salaliittoteorioita. Osaisiko Leonardo itsekään kertoa viidensadan vuoden jälkeen, onko taulu hänen maalaamansa?

Kirjoittaja on Jaana Wälläri, Taideliike Kuva Oy:n osakas

(Ylhäällä olevassa kuvassa vasemmalla puolella taulu ennen restaurointia ja oikealla puolella restauroituna).


Salvator mundi, (suom. ”maailman pelastaja) on kristillinen kuva-aihe, joka esittää Jeesusta toinen käsi kohotettuna siunaukseen ja toinen käsi kannattelemassa valtakunnanomenaa. Valtakunnanomena symboloi maapalloa. Kuva-aiheen tekivät suosituksi 1400-luvulla renesanssimaalarit.