Skip links

450 miljoonan dollarin maalaus – Aito Leonardo Da Vinci vai suuri taidepuhallus?

Firenze vuonna 1502

Vihreään samettimyssyyn pukeutunut Leonardo da Vinci laskee näädänkarvasiveltimen kuluneelle pöydälle. Maalaus kiiltelee mystisenä hänen edessään. Leonardo tarkastelee työnsä jälkeä eri suunnista ja tyytyväisenä toteaa Salvator Mundin eli Maailman Pelastajan valmistuneen ajallaan.  Renesanssiajan vaatteisiin puettu Jeesus katsoo ulos maalauksesta ihmeellisen elävillä silmillään. Hiukset on maalattu da Vincille tyypilliseen tapaan ja oikea käsi on niin elävästi työstetty, että siihen voisi tarttua. Tämän ainoan kerran hän on kuvannut kohteen suoraan edestäpäin. Jeesuksen kasvoilla voi havaita pienen hymynkareen. 

Maalaus on tilaustyö Ranskan kuninkaalle Ludwig II:lle. Nyt pitäisi vielä odottaa, että maalaus kuivuisi ennen kuin hän saisi maksun työstä. Nyt hänellä olisi aikaa taas keskittyä kaikkeen tärkeään, kuten Anghiarin taistelun maalaamiseen Palazzo Vecchion seinälle, lentolaitteiden suunnitteluun ja linnoituksen rakennuspiirustusten tekoon. Sitä hän ei saa koskaan tietää, että 515 vuotta myöhemmin tämä pieni maalaus huutokaupattaisiin kaukana Firenzestä pilvenpiirtäjien keskellä tähtitieteellisestä rahasummasta. Lattian poikki juoksee suuri torakka, jonka Leonardo murskaa punaisella samettikengällään.

New York 15.11.2017

Pienen Jeesusta esittävän maalauksen edessä on valtava ruuhka. Kansainväliset toimittajat, taiteenvälittäjät, taidehistorioitsijat ja keräilijät tungeksivat ja kuvaavat tummasävyistä maalausta, jonka molemmilla puolilla seisoo vartija. Christiesin huutokauppakamarissa on alkamassa odotettu, ainoastaan kutsuvieraille järjestetty huutokauppa. Jännityksen ja kiihkon voi aistia. Illan supertähti on Salvator Mundi, Leonardo da Vincin noin vuonna 1502 pähkinäpuulevylle maalaama pienikokoinen (66×45) maalaus. Salvator Mundi loistaa kohdevaloissa kuin tähti taivaalla. Huutokauppa alkaa. Christiesin työntekijät vastaavat puhelimiin ja ottavat ostotarjouksia eri puolilta maapalloa. Jäljelle jää lopulta kaksi kilpailevaa huutajaa. Huudot kestävät 19 minuutin ajan. Lopulta suomalaissyntyinen meklari Jussi Pylkkänen nuijii pöytään käsittämättömän summan 450,3 miljoonaa dollaria. Hiljaisuus on hetken käsin kosketeltavaa.  Sitten huone täyttyy metelistä, katsojat taputtavat ja huutavat. Koskaan ei taideteoksesta ole maksettu yhtä paljon. Summa on suunnilleen 20 000 suomalaisen vuosipalkka. Suunnaton kiinnostus herää – kuka on ostaja?

Leonardo da Vinci oli jo omana aikanaan legenda

Maailman kuuluisin taidemaalari da Vinci oli renesanssinero, kuvanveistäjä ja keksijä. Leonardon ystäviä olivat ruhtinaat ja kuninkaat, joille hän teki tilaustöitä. Da Vincin öljyvärimaalauksia on säilynyt alle 20 kappaletta ja ne ovat museoissa. Kuuluisin on Louvren museossa Pariisissa oleva Mona Lisa. Juuri huudettu Salvator Mundi on ainoa hänen maalauksistaan, joka oli vielä yksityisillä markkinoilla. Oletetaan, että maalauksen oli tilannut Ludwig II, joka sai maalauksen haltuunsa noin vuonna 1502. Samoihin aikoihin, kun tämä valloitti Milanon ja teos on ollut sittemmin hänen jälkeläistensä hallussa. Maalaus on saattanut kulkeutua Ranskasta Englantiin Henrietta Marian mukana, kun tämä meni naimisiin Englannin kuningas Kaarle I:n kanssa 1625. Kaarle I teloitettiin vuonna 1649 ja maalaus liitettiin osaksi Kuninkaallista taidekokoelmaa (sen arvoksi oli määritelty 30 puntaa). Taulusta löytyi merkintä vielä vuodelta 1763, kun se myytiin huutokaupassa. Sen jälkeen maalaus katosi yli sadaksi vuodeksi. Taulun luultiin tuhoutuneen.

Maalaus ilmestyy historian hämärästä huutokauppaa Englannissa vuonna 1900.

Taulun osti sieltä englantilainen taiteenkerääjä Sir Francis Cook. Maalaus oli päälle maalattu, huonokuntoinen ja korjailtu. Kenellekään ei tullut mieleenkään pitää sitä Leonardo da Vincin työnä. Cookin jälkeläiset myivät taulun Sothebysin huutokaupassa 45 punnalla vuonna 1958. Vuonna 2005 maalaus laitettiin myyntiin Leonardon oppilaan Giovanni Antonio Boltraffion teoksena pieneen huutokauppaan New Orleansissa. Sen huusi sieltä alle 10 000 dollarilla New Yorkilainen galleristi Robert Simon, joka oli erikoistunut da Vincin taiteeseen. Hän alkoi pian nähdä siinä jotain erityistä. Ajatus siitä, että heidän käsissään olisi aito Leonardo da Vincin maalaama taideteos tuntui yhtä mahdottomalta ajatukselta, kuin jos he olisivat löytäneet Liiton arkin tai Graalin maljan. Maalausta alettiin sitten tutkia tarkemmin ja se röntgenkuvattiin. Röntgentutkimus paljasti yksityiskohtia, jotka olivat tyypillisiä juuri Leonardo da Vincille. 

Simon pyysi New Yorkin yliopiston arvostettua taidehistorioitsijaa ja restauroijaa Dianne Modestinia restauroimaan maalauksen. Modestini kunnosti huonokuntoista teosta huolellisesti monta vuotta. Modestini kiinnitti erityisesti huomiota siihen, miten Jeesuksen suu oli maalattu. Hän löysi siitä yhtäläisyyksiä Leonardon kuuluisimpaan maalaukseen Mona Lisaan. Modestini oli varma taulun aitoudesta. Vasta vuonna 2011 maalaus kuitenkin ”julistettiin” aidoksi Leonardo da Vincin työksi.  Sitä alettiin kutsua miespuoliseksi Mona Lisaksi. Maalaus oli esillä aitona da Vincinä ensimmäistä kertaa 2011-2012 Lontoon National Galleryssä. Kerrotaan, että ihmiset alkoivat itkeä taulun edessä. Niin suuri oli sen vetovoima. Sen aitoudesta on esitetty myös vastakkaisia mielipiteitä. Asiantuntijat ovat todenneet, että maalausta on restauroitu liikaa, eikä sitä pysty enää tutkimaan, ja että da Vinci ei maalannut kohdettaan koskaan suoraan edestä. 

Toukokuussa 2013 maalaus myytiin Sothebysin huutokaupassa. Sen osti sveitsiläinen taiteen välittäjä Yves Bouier 75 miljoonalla dollarilla. Hän myi taulun pian sen jälkeen venäläiselle taiteen kerääjälle ja oligarkille Dmitri Rybolevleville 127,5 miljoonalla dollarilla. Taulu kiersi näyttelyissä Hongkongissa, San Franciscossa ja New Yorkissa. Sitten se asetettiin myyntiin Christiesin huutokauppaan 15.11.2017 ja taidesensaatio syntyi. Kuka oli ostaja?

Kului aikaa ennen kuin salapoliisityö saatiin päätökseen ja taideteoksen ostajan henkilöllisyys selville.

450,3 miljoonan dollarin huudon takana oli Saudi Arabialainen prinssi Badr bin Abdullah. Wall Street Journal -lehti sai selville, että itse asiassa huudon takana oli Saudien kruununprinssi Mohammed bin Salman. Maalaus ostettiin Abu Dhabin Louvren vetonaulaksi ja kokoelman helmeksi. Abu Dhabin Louvre avattiin kaksi päivää ennen huutokauppaa. Salvator Mundin oli määrä tulla yleisölle nähtäväksi syyskuussa 2018 suuren kohun saattelemana. Mutta sitten kuului kummia, maalauksen näytteille tulo peruttiin muutamaa päivää enne näyttelyn avajaisia ilman mitään selitystä. Sen jälkeen taulusta ei ole kuultu, eikä sitä ole nähty julkisesti. Sen virallisesta olinpaikasta ei ole tietoa.

Maksoivatko arabit 450,3 miljoonaa dollaria väärästä Leonardo da Vincin maalauksesta?

Maailman lehdistössä on spekuloitu, että 450,3 miljoonan dollarin taulu olisi sittenkin todettu jonkun muun kuin Leonardo da Vincin tekemäksi. Millä taholla olisi ollut tähän tarpeeksi ”auktoriteettia”? Minne siis Salvator Mundi katosi ja miksi se katosi? Roikkuuko se kuninkaallisen palatsin seinällä Saudi Arabiassa vai onko se kankaaseen käärittynä Sveitsiläisen pankin holvissa? Sen ympärillä  leijuu kummallisia salaliittoteorioita. Osaisiko Leonardo itsekään viidensadan vuoden jälkeen kertoa varmasti, että maalaus on hänen maalaamansa?

Tarina kertoo, että tällä hetkellä (v 2022) maalaus olisi kruununprinssin huvijahdilla. Salvator Mundin sijainti ja totuus maalauksen tekijästä ovat edelleen kuitenkin vain arvailujen varassa.

Kirjoittaja on Jaana Wälläri, Taideliike KUVAn osakas.