Skip links
Unelmia

Taidegrafiikka kestää aikaa

Taidegrafiikka kestää aikaa ja sopii kaikille

Taidegrafiikkaa ostaaksesi sinun ei tarvitse olla taiteen asiantuntija. Jokainen tekee valinnan täysin oman mielensä mukaan. Makuja on yhtä monta kuin on ostajaakin. Valinnan voit hyvin tehdä myös sisustuksen mukaan. Oma makusi määrää myös grafiikan koon ja sen, miten se kehystetään.

Kehystyksessä kannattaa käyttää luovuutta. Kehys vaikuttaa paljon koko teoksen ilmeeseen. Taidegrafiikan vedos voidaan kehystää monella eri tavalla. Kehystyksen voi tehdä aukkopahvilla (paspis-pahvi) tai ilman aukkopahvia, kelluvana. Pitää olla tarkkana, että kehystäessä käytetään happo-ja lingniinivapaita materiaaleja. Kehysmalleja on lukematon määrä ja kehyksen värillä voi korostaa teoksen värejä. Lopputulos on katseenkestävä ihailun kohde, joka kestää sukupolvelta toiselle. Kehyksessä käytettävät aukko-ja taustapahvit on tarpeen uusia noin 15-vuoden välein, koska ilman epäpuhtaudet pääsevät muuten käsiksi teokseen.

Emmi Vuorinen, Unelmia

Suomalainen taidegrafiikka on edullista aitoa taidetta

Taidegrafiikassa puhutaan sarjasta vedoksia. Yhden taidegrafiikan työn vedosmäärä voi siis olla mitä vaan 1 vedoksesta – useisiin satoihin vedoksiin. Juuri sarjallisuus tekee taidegrafiikan lehdestä edullisen. Kenellä tahansa on mahdollisuus ostaa itselleen mihin tahansa taidekokoelmaan kelpaava teos. Taidegrafiikan tietty vedos on itsenäinen vasta silloin, kun vedoksessa on juokseva numero, vedossarjan määrä ja taiteilijan signeeraus. Olennainen hintaan vaikuttava tekijä taidegrafiikassa on grafiikanlehden koko. Vedossarjan suuruus vaikuttaa hintaan vain silloin, kun kyseessä on tunnettu taiteilija. Tunnetun taiteilijan pieni vedosmäärä nostaa vedossarjan hintaa.

Poikkeuksen vedosten edulliseen hintaan muodostaa tietty kansainvälinen taidegrafiikka. Kansainvälisten kuuluisien taiteilijoiden pienet vedossarjat ovat erittäin arvokkaita, vaikka sarjassa olisi satoja vedoksia. Tällaisiä taiteilijoita ovat Salvador Dali, Joan Miró, Pablo Picasso, Andy Warhol ja Edvard Munch. Picasson etsauksesta maksettiin vuonna 2010 1,273 miljoonaa euroa ja Edvard Munchin värilitografiasta 1.271 miljoonaa euroa vuonna 2007.

Vedoksen numero tai taiteilijan kappale tpl´a (taiteilijan itsensä vedostama) eivät vaikuta teoksen hintaan. E.A-merkittyjä vedoksia saa tehdä korkeintaan 10% varsinaisesta vedossarjasta. Kalliimman taidegrafiikan (erityisesti tunnettujen ulkomaalaisten taiteilijoiden) kohdalla E.A-merkittyjä teoksia on syytä varoa, koska usein juuri väärennöksissä on E.A-merkintä. Väärennetty taidegrafiikka Suomessa liittyy yleensä aina kuuluisien ulkomaalaisten taiteilijoiden taidegrafiikkaan (Dali, Miró ja Picasso). Suomalaisten taiteilijoiden taidegrafiikkaa ei juuri väärennetä. Tämä johtuu suomalaisen taidegrafiikan edullisesta hinnasta. Siitä huolimatta taidegrafiikkaa ostaessa täytyy olla huolellinen, että ostaa aidon grafiikan lehden, eikä vaikkapa julistetta, jota väitetään taidegrafiikaksi. Ja erityisesti ulkolaisen taidegrafiikan ostamisen kohdalla tulee olla hyvin tarkkana ja tarkastaa teoksen alkuperä (Cataloque raisonné, on luettelo, josta voi tarkistaa maailmankuuluisien taiteilijoiden tuotannon).

Hannu Hyrske, Outi

Grafiikan historiaa ja tekniikoita

Sana grafiikka tulee kreikankielisestä sanasta grafein, joka merkitsee kaivertamista, piirustamista ja kirjoittamista. Kuvataiteessa grafiikka-sana on yleisnimitys menetelmille, joissa taiteilijan valmistamasta painopinnasta tehdään vedos jollakin painotekniikalla. Grafiikan juuret ovat Kiinassa ja Japanissa (puupiirros). Länsimaisesta grafiikasta voidaan alkaa puhua keskiajalla kirkollisten tekstien kuvitusten yhteydessä. Suomalaisen taidegrafiikan taitajien etujoukoissa ovat olleet mm. Albert Edelfelt ja Akseli Gallen-Kallela.

Taidegrafiikan tekniikat jaetaan neljään ryhmään. Litografia on laakapainotekniikka eli painopinta on tasainen. Serigrafia on silkkipainotekniikka. Etsaus, akvatinta, mezzotinto ja kuivaneula ovat syväpainomenetelmiä eli viivat ovat kaiverrettu tai syövytetty laatan pintaan syvennyksiksi. Puupiirros on kohopainotekniikka.

Nykytaidegrafiikka elää digitaalisessa muutoksessa ja taidegrafiikan tekniset mahdollisuudet ovat monipuoliset. Taidegraafikot yhdistävät erilaisia tekniikoita kuvataiteen muihin ilmaisukeinoihin. Erityisesti valokuvan vaikutus on suuri. Myös digitaalisten työvälineiden käyttö on yleistynyt. Nykypäivän taidegraafikolle onkin tarjolla kokeiltavaksi valtava määrä erilaisia uusia menetelmiä. Taidegrafiikka hyödyntää aina aikansa uusinta tekniikkaa ja taidegrafiikkaa voikin hyvällä syyllä sanoa ikkunaksi omaan aikaansa.

Mikä on Taideliike Kuva

Taideliike KUVA on vuonna 2004 perustettu Tampereen Hämeenpuistossa ja netissä toimiva taidegrafiikkaan erikoistunut taidekauppa ja galleria.

KUVAn verkkokauppa on nopea ja luotettava paikka hankkia nimekkäiden suomalaisten taiteilijoiden korkeatasoista taidegrafiikkaa. Kelpuutamme valikoimaamme vain ammattitaiteilijoiden töitä. Jokainen teos on huolella valittu. Löydät meiltä laadukasta taidetta, niin omalle seinälle kuin lahjaksikin. Taulu on persoonallinen viesti lahjan saajalle. Voit ostaa teoksen kehystettynä tai kehystämättä.

Teokset ylhäältä alas: Valintoja Emmi Vuorinen # Unelmia Emmi Vuorinen # Outi Hannu Hyrske # Sunnuntai Helmi Koiviola

Kirjoittaja Jaana Wälläri on Taideliike KUVAn osakas.